Av Marcus&Benny - 5 juni 2011 20:26

....i onsdags efter att jag vart en sväng på gymmet så for jag, Benny och vår underbara råddare Lollo. Det stod flugfiske på schemat och målet va la typ att Benny skulle landa sin första flugfirre så det hade packats med 3 lådor pastasallad oxå lite ficka till de två Ljungborna. Lollo styrde båten med samma galans som sisst och vi nötte på utan att lyckas lura nån båge men sen fick Benka ett kanonhugg och upp kommer en...abborre...moddell jätte stor eller inte..... Så fortsatte o leta vidare och det fanns huggvillig fisk för de som va ute i den andra båten fick fisk och det hördes då nappalarmet tjöt i båten när det va fisk på kroken och nappalarmet hade i deras båt formen av en tjej som antagligen va ute med sin sommarflört...eller va vet vi..har ju ingen aning men hördes gjorde dem..och fiska kunde dem båda såg det ut som. Benny lyckades lura 2 att hugga men ingen ville följa med upp så vi styrde vidare i nästa vik och där va det en framme och nöp lite i min fluga men nae den bestämde sig visst för att ta Bennys muddler istället...och då blev det fart på firren men Benka behöll lugnet och efter flera fina rusningar och hopp lyckades han landa en fining på ca kilot... Vi smaskade i oss lite käk och fortsatte fiska ett bra tag men utan resultat...så japp målet uppnåddes och jag fick bära fula namnet igen.... Då vi fortfarande hade tillräckligt med ljus tog vi en djurskådar sväng på vägen hem och ja vi såg la lite hjort mm. Sen sov man gott efter ännu en himla kul och trevlig dag på sjön i goda vänners lag-... Tack o bock....

Benka med storborren, Benny in action och en nöjd och lyckosam fiskare i sina bästa år.....

Benny:

Borre: ca. 0,7hg. Förtyngd muddler.

Regnbåge. ca 1kg. Förtyngd muddler.

Av Marcus&Benny - 29 maj 2011 13:08

Blev en tur upp till fyrsjön i torsdags kväll, jag mackan och sen fick jag med älsklingen med :). Var väldigt svårt att flugfiska då det blåste så mycket men jag och mackan nötte på. Lollo var våran egna skeppare, så hon rodde för fullt i blåsten förutom när hon fika och åt bulle förstås :P. Jag fick drilla min första fisk på flugspö så nu är jag såld, har redan uppdaterat min flugfiskeutrustning :). Varken jag eller mackan fick upp någon fisk då dom hade en dålig vana av att hoppa av krokarna... Sen fick vi se en slända av arten muddler, var ju kul att se för att det var ju faktiskt sådana som vi hade på krokarna:). Sen är det ju så att vi har väldigt kul när vi är ute och fiskar, kolla bilden bara :).

Av Marcus&Benny - 29 maj 2011 12:49

Jag och Mackan blev bjudna på fiske i virlången och det är ju mitt gammla hemmavatten så jag var med på noterna direkt. Mackan hade lite annat för sig så jag och Andreas fick åka själva. Upp i ottan och åka från en kommun, igenom en annan och in i den tredje som även är ett nytt län.... Ja vad gör man inte för att få fiska. :)

Fisket var väl inte det bästa i blåsten som var men några finingar lyckades vi lura upp.

Guiden andreas som stoltserar med dagens största på 4,8kg

Fångstraport:

Gädda: ca 2,2kg salmo hornet wobbler

Gädda: ca 0,2kg salmo hornet wobbler

Andreas

Gädda: ca 0,2kg buster jerk

Gädda: ca 4,8kg buster jerk

Tjao igen här kommer den lille rackrige inhopparen igen... . Som Benka skrev så va ja ute på andra äventyr samma dag som han va ute o drog gädda. Jag följde med Nicklas till Glan för o fiska Gös men nae den turen blåste ju inne för efter ett tappert försök till gösfiske i stormbyar med dropschots jiggar på kroken som ska fiskas i långsam drift så gav vi upp det va inga turbogösar vakna den dagen så vi åkte in o jiggade lite utan resultat innan vi drog hemåt. Skönt o komma ut men jag ska allt ge gösarna en gruvlig revanch nån dag...Hej hopp...

Fångstrapport:

Inte ett skit....så denna dag fick man bära det fula namnet... "fiskefitta"

Av Marcus&Benny - 29 maj 2011 12:30

Det har varigt dåligt på fiskefronten men om inte ännu sämre på bloggandet. Förra fredagen så fick jag ett ryck på morgonen, måste ha varigt ett riktigt felsteg.... kunde inte sova på morgonen så vid 04:15 gick jag upp och gjorde mig i ordning för en fisketur. Blev en sväng till Fyrsjön för att se om man kunde lura upp någon regnbåge. På vägen upp så fick jag se något som inte jag har sett i det vilda förut. Två vildsvin som gick och betade, och bara några kilometer hemmifrån med. Några bilder blev det ju så klart inte då kameran låg bak i skuffen....

Väl uppe vid sjön så plaskade det för full och när jag hade beslutat bete så hade jag sett ut var jag skulle lägga första kastet. Kastet blev perfekt och efter ca 5 vevtag så kände jag en kraftig rusning genom spöt. :) Efter en stund så kunde en fin regnbåge i god kondition på ca 1,1kg landas. Efter det så dog nästan sjön, inte förens flera timmar senare så högg en annan regnbåge men efter att det hoppat en halvmeter över ytan så släpte krokarna. Det gjorde inget och jag kände att det räkte för den dagen. Då hör jag att det kommer någon gåendes och gäspandes, undra vad han tänkte när han såg mig gå hem för dagen innan han ens hade kommit ut på mogonpasset.... :)

Lite härliga bilder,

Regnbåge: ca 1,1kg, Vibrax svart med röda prickar

Mackan här och gör ett litet inhopp i Bennybanans inlägg.. . Då vi vanliga arbetare jobbar de flesta vardagar så fick jag ta en kvällstur i min ensamhet med mitt lilla flugspö upp till fyris. Va la uppe vid sjön nån gång vid halv 22 kanske och provkastade vid första bryggan utan resultat så beslagtog en båt istället för o kunna kasta ordentligt utan träd ivägen typ. Benny lyckades ringa typ strax innan 22 och medans vi pratade landade jag en liten pigg regnbåge typ strax under kilot och Benny svarade snabbt när jag sa i luren att nu har jag en..."din idiot"..o ja han har allt lite rätt där Benny b. Ja fortsatte ett tag och lyckades landa 2 till strax under kilot varav en fick friheten åter och hade väll även typ ca 4-5 hugg innan jag beslöt mig för att röra mig hemåt så en ganska oki premiär som medlem i klubben, Jaja nu får vi hoppas att det blir lite fisketurer framöver och att vinden mojnar lite för det har ju typ stormat ett tag nu... hej hopp och simma lugnt..

3st Regnbågar på typ ca:0,8kg/st. Oliv muddler.

Av Marcus&Benny - 27 april 2011 09:09

Då var det tajm igen för en fisketur. Även denna gång fick kajakerna följa med och även denna gång så blev det till sibborp. Lastade kajakerna och dom var i sjön straxt efter 15 på eftermiddagen. Och som sist så envisades mackan med sina flugor och jag med min spinnutrustning. Det som fungerade sist fungerade inte alls denna dag för mig så jag bytte om till en liten spinnare. Tredje kastet så bestämde sig en gäddmadam att hoppa på kroken. Efter en lite längre fajt och många frågetecken ifrån mig då jag undrade hur jag ska kunna få upp något sådant stort i kajaken så kunde jag lyfta in en fin vårgädda på ca 4,5 kg. Efter lite vidare fiske så hoppade yttligre en gädda på kroken. Efter att den har skvätt ner mig och allt annat i kajaken så kunde jag lyfta in yttligare en fin vårgädda. Måste ändå säga att det går fint att lyfta in så pass stora fiskar i kajaken. Ett tillägg om någon funderar på att börja fiska ifrån kajak. Man blir MYCKET mera nedstänkt i en kajak än i en båt, men det är det värt ;). Mackan fick också en gädda på sin fluga. En annan härlig upplevelse var den trana som lyfte bara ett tiotal meter ifrån oss när vi satt i kajakerna brevid vassen. Snacka om att dom är stora när man kommer så nära. Här kommer lite sköna vårfiskebilder. Simma lugnt tills nästa gång. //B

Jag och mackan med våra krokodiler, mackan på väg hem

Fångst rapport:

Mackan

Gädda: ca 1kg, flaschfluga silver/röd.

Benny

Gädda: ca 4,5kg, Röd/silver vibrax.

Av Marcus&Benny - 24 april 2011 10:02

Då har vi vart ute på kajakpremiär i våra fiske kajaker av modell Hobie Outback som vi införskaffat oss, ja köpte min i år och Benny för typ 2 år sedan. Vi lastade på kajakerna framåt em/kvällen på varsin bil för dem är lite för breda för takräckena (åtminstonne denna gång) sen for vi iväg mot Sibborpesjön för att se om kajakerna flöt och om några gäddor va lite hungriga och yes dem flöt och det fanns även ett par hungriga gäddor i sjön. Benny skuttade i sin kajak med galans medan jag som ovan kajakare ålade över på min kajak från bryggan smidigt som ett kylskåp ungefär. Men väl i kajaken och lite paddlande ut från bryggan så kom jag snart på allt med styrande och trampande, svårt det där ju med flera saker samtidigt oså ska man ju fiska samtidigt. Sen trampade vi runt o pratade o fiskade jag med fluga o benny med spinn och bara njöt av det underbara vårvädret. Det blev en kanon kul o härlig liten tur och det blev även lite fotande så ja bjuder på några bilder från första turen här på slutet. Ta hand om er och ha en bra dag och fortsatt trevlig påsk.// m

Bennys ev lösning på transportproblemen, Benny byter bete, Benny & 3kg krokodil.

Påväg hemåt in i solen....

Fångst rapport:

Mackan

Gädda: ca 0,8kg, flaschfluga silver.

Benny

Gädda: ca 3kg , blå westin jätte.

Gädda: ca 0,8kg, blå westin jätte

Av Marcus&Benny - 19 april 2011 20:54

Hej allihopa..ja va kommer hända här från och med nu o varför har vi skapat en blogg tillsammans typ... Jo ja Marcus o han Benny tänkte att vi skulle prova o blogga lite om vårat gemensamma naturintresse som innefattar tex fiske, foto, vilda djur och svampplock o mycket annat smått o gott kanske dyker upp här, vem vet inte du vem vet inte vi typ, vi får se va som händer. Här kommer den som vill kunna följa två nära o kära mer eller mindre galna vänner på deras upptåg........vi ska göra vårt bästa som bloggnybörjare, hav förtröstan o tålamod med oss o kommentera o fråga gärna oss om vad ni vill så svarar vi så gott vi kan och vill...