Av Marcus&Benny - 1 juli 2016 15:02

Då va vi påväg o de verkar som vi startar där vi brukar. .....

Av Marcus&Benny - 30 juni 2016 19:09

Var hamnar vi iår.......tanken va åka långt upp och ev fiska oss hemmåt men vädret ser ut o bli lynnigt så kan bli tvärtom eller som vanligt? Den som lever fårse de närmsta dagarna. ....

Av Marcus&Benny - 26 juni 2015 21:41

......o värmer upp inför imöra, då draaaaaar vi Benny bäver......

Av Marcus&Benny - 6 juni 2014 12:19

Ja mackan med sitt andra monster under kastträningen vid kanalen.

Av Marcus&Benny - 5 juni 2014 23:01

Prat o grogg o planering hemma ledde till kasträning i kanalen...

Benka in action. .....

Av Marcus&Benny - 10 maj 2014 22:06

Hej igen......

Då va det ett tag sen man skrev här. Förra året blev det inte mycke fiske o iår har jag bara hittat till sjön en gång....och som tur va så flöt fortfarande kajaken. Vet inte riktigt varför fisket inte varit så aktivt men har ju blitt sambo och flyttat in i bostadsrätt som renoverats o piffats till och görs fortf och nu har "tanta" gott o blitt tjocker........o har mycket ont o stelt till o från och halvt sjukskriven o nu kan man ju tro att jag är hårt hållen men icke för min andra hälft tycker jag ska iväg men man får ju prioritera lite annorlunda och ta lite annat ansvar och hänsyn men jag mår fint och fiske blir det mer eller mindre framöver. Benny som lyckades ringmärka sig förra året har öppnat året mycket aktivt i klubbsjön bla efter ett lite mindre aktivt fjolår men han testade ju flytförmågan några gånger förra året. Det finns en planerad dryg vecka med fiske i norr runt midsommar som bara kan stoppas om den lille tänker titta ut alldeles för tidigt eller sambon har ont värre och blir beordrad sängläge typ så en så länge ser det ljust ut och man drömmer sig upp med hjälp av tuben o filmer o böcker............så nu kan harren o öringarna o rödingarna i Härjedalen/Jämtland och södra Norrland börja ladda för kamp........

Här kommer ett par bilder ifrån årets premiär i sibborp som resulterade i en gädda på fluga för mig och ett par för benka på spin.......

En fining som högg över en flaschfluga.....bra vårvikt.......

/// the mack vid tangenterna.......

Av Marcus&Benny - 2 juni 2013 19:32

Även denna gång så kunde ju tyvärr inte mackan följa med. Men det hoppas vi att det blir ändring på. Robin och jag var sugna på att testa något nytt. Och eftersom gösen är lite på hugget nu vid leken så ville vi åka någonstans där chans till gös finns. Så surfat runt och letat och det slutade på en sjö som heter Svinstasjön. Ligger ett par mil utanför linköping. Fiskekort inhandlades på nätet och vi åkte tidigt på fredagmorgon. Var vid sjön halv 7 på morgonen och kajaklastningen började. Var lite besvikna på vädret då det skulle vara klart o fint men vi hade mulet och så tät dimma att man fick åka med torkarna på med bilen. Jag hann bara ut 25 meter från iläggningsplatsen så fick jag se fisk på ekolodet och suget minskade ju inte då. Solen sprack snart upp molntäcket och det blev kanonväder. Men fisket började sisådär och vi testade allt tyckte vi. Jiggar, wobbler, spinnare och dropshot men inte. Inte förens ca 2 timmar så fick jag en liten abborre som bara blev fotad och sedan isläppt igen. Efter det så tog det 5 minuter så hade även en liten gädda blivigt fotad och isläppt igen. Då steg humöret lite då vi visste att det iaf fanns fisk i sjön. Låg och trollade söder ut i sjön när jag får bottennapp på ena spöt. Sätter det i spöhållaren medans jag vevar in det andra. När jag gör det får jag se att det börjar rycka lite i spöt. Är precis klar med det andra så jag byter plats på dom i spöhållarna. O visst är det en fisk. Mycket ryck och stök med mycket motstånd. Så pass mycket motstånd att jag börjar dra kajaken mot fisken. Efter några miuter så kommer fisken upp vid kajaken. Och det är en gös. Säger till Robin som då tar upp sina grejer och kommer med full fart. Då minimimåttet på gös i denna sjö är 45 cm så måste man först måtta innan man får behålla fisken. Då jag höll i håv och spö så kommer Robin till undsättning med sin tumstock. Jag tror att han var lite sur på mig för att jag hade fått tre fiskar och tre arter och han inte hade fått något. Så han kastar tomstocken ca 1 meter framför mig så jag blev helt neskvätt i vatten men döm av våran förvåning när tumstocken sjönk som en gråsten. Det hade vi lite kul åt så jag fick ta fram mitt mätdon istället. Och 48 cm så en snabb avlivning och sedan några kort och sen ned i kajaken med ett par kylklampar så den håller sig fräsh.

Vid det här laget så kände jag mig väldigt nöjd och tog fram frukost. Robin däremot fortsatte nötandet och det blev han belönad för väldigt fort. Jag han inte ens stänga kylväskan förens han ropade att jag skulle komma med håven för han hade en stor. Så tillbaka till förarsätet och bort till Robin som hade en redig firre på. Efter lite cirkulerande för att få en bra håvning så låg Robins första gös där och en redig sådan på 3,4kg. Den behövde vi inte något måttband till utan den såg vi att den var godkänd.  Åter igen, snabb avlivning och sedan ned i kajuken (robins kajak) med en kylklamp. Nu kan man inte säga annat att robin också blev ganska nöjd. Men vi fortsatt nöta och några hugg som inte blev något mera. Inte förens vi nästan var i den delen som var allra längst bort som vi skulle paddla hem ifrån. Då small det till på ett av mina spön. Åter igen ett bottennapp men denna gången så var jag lite mera berädd. Och det började rycka åter igen och jag fick upp en liten gös. Den var ca 42 cm och fick återgå till friheten.

Efter den fisken så fick vi inget annat än väldigt röda och brända armar efter att ha varigt i solen hela dagen.

Robin snabbt i vattnet, dagens fösta fisk, dagens andra fisk.

Dagens tredje fisk:p. Robins första gös någonsin se lite glad ut. Sådär ja bättre robin. ;)

Min andra gös, Sen lite lunch i kajaken, Paltkoma i kajaken.

Av Marcus&Benny - 2 juni 2013 19:07

Ja då var det dax igen. Fiske suget ökat kvadratiskt sedan sist så det fick bli en tur igen. Denna gång var jag (b) helt själv. Jag hade jobbat natt och tog ett par timmar komp så jag stack lite tidigare från jobbet och kom ut vid ungefär halv 6. Väl när kajaken var lastad med alla fiskegrejer så kom regnet. Regnet vidhöll sig under de 3-4 timmarna som jag var där. Väl ute på vattnet så startade jag upp ekolodet men det gav ju ingen som helst signal. Bara indikerade 0,0 m djup. Men kajaken är ju så stadig så jag hoppade fram på den och satt ned näven till givaren och något jag kan säga är ju att den ska inte ligga på sidan. Limmet som håller givaren hade släppt så där var svaret. Jag la den till rätta och då fick jag åter igen ekolodet att fungera. Jag la batteriet på så höll den sig på plats under dagen. Dagen fortsatte bara med regn och efter ett par timmar så fick jag en liten gädda på knappa halvkilot. Fem minuter senare så högg det däremot på riktigt ordenterligt.Tog tvärstopp och ingen fisk som ville komma upp till ytan där inte. Kajakrekord började ringa i mitt huvud kanske till och med personbästa. Efter ett par minuter så började den närma sig ytan bara för att sedan dyka igen. Väl uppe så såg jag att det inte var något personbästa och det visade sig även efter att den har synat insidan på kajaken att det inte var något rekord där heller. Men en mycket pigg och start 4 kilos gädda iaf och en mycket blöt och trött benny som sedan tog och paddlade hem efter detta. Ni får ursäkta bilderna med hålla sprattlande gädda och kamera samtidigt som man ska fota är inte det enklaste...