Alla inlägg under juli 2012

Av Marcus&Benny - 8 juli 2012 15:52

Jaha vad hände denna dag. Den började i tältet och vi båda hade tagit en regäl sovmorgon. Klev upp och gjorde oss lite frukost på de mackorna som vi köpt dagen innan när vi åkte runt. Kollade vädret och insåg att det skulle bli fint väder denna dag, så planeringen blev att njuta av det fina vädret och sedan fiska på kvällen. En ide som vi båda gillade, sakt och gjort. Mackan plockade fram sin camping stol och jag rullade ut ett liggunderlag och sen sov vi gött i solen en stund med mackans dunka dunka stereo på hög volym. Efter ett tag så ropar mackan det går två renar där. Mycket riktigt bara ett 50 tal meter ifrån oss knallar dom förbi, snabbt hämta kameran och någon bild hann jag allt med iaf. Men då skulle vi ta en fototur så mackan tog sin kamera och efter renarna för att driva ut dom till mig på hygget så skulle jag fota. Så mackan klampade iväg och jag står beredd. då kommer den en till ren som klampar in där de andra två försvann så den fick både jag och mackan några snygga bilder på. Härligt när naturen och de vilda djuren är så pass nära. Blev inga mera bilder än så men det räcker för oss. Då tog vi en promenad ned till forsen för att kolla vattenståndet, sakt och gjort och det var lågt vattenstånd vilket är väldigt trevligt för fiskets skull. nu började vi bli riktigt taggade inför kvällens fiske och då bestämde jag mig att jag skulle testa min dusch och mackan skulle gå och bada i forsen innan kvällen. Sakt och gjort och jag kan nog garantera att jag hade varmare vatten än han och camping duschen fungerade över förväntan, vattnet höll säkert 30-35°C. Efter det så blev det middag innan fisket, eftersom vi inte hade ätigt någon lunch så blev det stormiddag, pulvermos och en varsin konserv med bullens pilsnerkorv, satt fint i kistan :). Sen så gjorde vi oss ordning för kvällens fiske, knallade ned till forsen och vad får vi se då. Jo dom har höjt vattennivån ca 2dm och att den höjdes konstant. Mackan tappade lusten totalt men jag bestämde mig att iaf försöka på fisket. Fick ett par matfiskar som vi behöll till röken men sen var det säkert 10 fiskar till som låg mellan 30-35cm i längd som bjöd på en riktigt härlig kamp i den starka forsen.Vi fiskade till ca 23:30 innan vi knallade hemöver. Blev att rensa fisk och salta den inför röken inför morgondagen. Sen så blev det tandborstning och tillslut bingen då även detta blivigt en lång dag.


.....japp jädrans vattenkraft, det borde va hårdare regler för jämnare vattenreglering plus obligatoriska fiskevägar för att dem ska få ha skiten kvar i våra vatten...naturmissbrukare....japp dem har och håller på att våldta naturen...bara lite ireterad är och va jag men jag fiskade lite så ett par mindre harrar och öringar blev det men inte så kul men jaja sällskapet va lika trevligt som vanligt. Men vi hade iallafall tur med vädret...puss&kram från mackebanan..




       

Sådär ja lite frulledryck med drag oboy med mintu mumma, "solarpallen", Bajspallen anpassad för soligt eller regnigt väder, bajspallen anpassad för alla väder...  



       

Mackan agerar bajsfotomodell, en fin ren i Bennys fokus oså samma ren i min sökaren men Benny vist va jag skäggig som en ren men inte så lik väll,? så du skulle ta fel på mig och en ren när jag smög fram ur skogen..?




       

Tror bestämt att det är samma gäst som förra året som vill lira gura, härlig vy från strandkanten när Benny fiskar på. där har ni han storfiskarn, hmm ja en stor slända som krypigt upp för o utvecklas färdigt på land.




       

Mm själsligt godis, här satt jag fint i solen bra länge medans Benny fiskade på, här är han storfiskarn i närbild, se där nu har han utvecklats till en färdig slända....




Av Marcus&Benny - 7 juli 2012 14:06

vaknade upp med härligt smatter från regndropparna som landade på tältduken och där blev det lite xtra tid i sovsäckarna..... men sen efter en stund så hojtade gubbarna till att nu va dem redo att åka iväg och ja som tänkte att dem skulle hojta till att dem ville ha hjälp och att vi skulle höra dem men regnet tog nog bort den möjligheten.... Men då hoppa vi ut och sa hej då och önskade lycka till på den fortsatta färden......


"(Måste bara ta tillfället i akt och tacka för att ni kom upp och gjorde oss sällskap iår, mycket trevligt o kanonkul, många roliga minnen att ta med mig från erat besök och det är jag säker på att Benny känner och tycker lika dant om. Så jag ser fram emot en favorit i repris mina vänner, hoppas bara jag inte avskräckt er och gett er men för livet bara...hehe.)"


...efter lite diskuterande så bestämde oxå vi att vi skulle dra vidare och utforska lite vatten upp emot Östersund. Så vi slängde ihop alla grejor och packade in i bilen medans vi hade lite uppehåll sen drog vi iväg mot nya mål och resan gick tillslut mot Dammån sydväst om Östersund typ, resan gick via en massa småbyar och städer med lite olika stop på bla, bagerie, ekbergs fiske, dollar store...osv.... När vi va framme vid damån så blev vi ju lite sugna för öringen hade börjat vandra upp i ån men suget gick över i ösregnet och en tur längs ån i bilen kom vi fram till att vi inte va sugna på stremernötande fiske i strömmen, att det va inte så vi vill fånga vår storöring iår så vi beslöt oss efter en hel del velande att vända söderut igen för att tillslut hamna i Börtnan iår igen.....resan gick bla typ på drygt 4mil grusväg i storskogen där vi lyckades se både en räv i dikeskanten som snällt lät sig fotas också en älg bakom en informationsskylt som snällt stod och mumsade grönt och lät sig fotas en hel del, häftigt när naturen kommer så nära. Men vi landade i ett Börtnan som bjöd på uppehållsväder och en massa knott. Vi gick ner och kollade på älven och såg att vattenstånden va helt okej och beslöt oss för att sova lite och attackera fisken dagen efter. När jag va påväg mot tältet full munderad i myggluva såg jag något som rörde sig typ 50m ifrån mig det va brunt och hade fyra ben och pulsen han gå upp men då jag lyfte på knottnätet såg jag i det lite skumma nattljuset att det va en ren eller ja fyra renar som knalla omkring där och inte en björn som jag hoppades på.....osis eller kanske inte jag vet inte..?! Men det blev ganska tidigt i säcken och vi somnade in hyffsat snabbt tror jag.......



       

Gubbsens fina ekipage, Benny fotar björnar på hygget eller ja i affären i Linsell men bilden va tagen i näeheten typ2010. En liten firre tar min fluga men jag missar mothugget, Hmmm va tittar räven på....kan det va tokiga mackan kanske..?


       

Naturporr som Benny hade sagt, en skylt kan va kul om man vart till fjälls knappt en vecka, tittut i busken säger skogens konung.


   

Vi hörde att värmen skulle komma så vi åkte till Börtnan för att stå ut och må bra. Hmm japp, Benny tvättar bilen med sin nya leksak "camp shower" typ.

Av Marcus&Benny - 7 juli 2012 13:02

en ny dag gryr vid råndag och vi va vell mer eller mindre sega och slitna efter gårdagen eller vad säger ni gubbs..?. Men efter lite frukost och softande och diskuterande så blev det lite uppdelat fiskefänge, gubbarna och Benny fiskade sig från bron och vidare då jag va den enda som va sugen på en långpromenad längs ån så jag for iväg till vår parkering vid hygget oså bar det iväg upp längs ån i solen. Det blev vist en heldag längs ån i lugnets tecken, tiden går snabbt när man sitter o filosoferar o spanar efter vak också fiskar man lite oså sitter man bara och njuter av stillheten, livskvalite på hög nivå. Jag ficke en hel del små harrar och några öringar men ingen över 32 kanske men det gjorde inte så mycket då att fånga stora fisken inte är allt även om det är gott och en stor fisk är alltid härligt att drilla....man jag njöt till fullo och glömde tiden för benka ringde och vi bestämde träff  på "bankas" sträcka men det tog vist 2timmar för mig att komma dit men jag tror inte han har nån tidsuppfattning i norr.!!?? hehe. Vi fiskade en liten tillsammans utan några större firrar så sen blev det mat och hem till tältan istället. Det blev en lugnt kväll med mycke prat och mest softa för min del men även ett bad för o tvätta sig lite och enligt min apparat där nere va vattentempen ca12 kanske med lite tur... Sen när jag gick och borstade tänderna vid ån så byttes en tidig kväll i sovsäcken mot en nattfisketur längs ån med Benka då jag såg många sländor i luften ovanför ån så vi gav oss iväg och tittade vid vår sträcka och visst det va en hel del sländor i luften och några fina vak men vi tog en sväng i bilen för o spana djur ock vänta in vakfesten men den uteblev för när vi kom tillbax till ån i våra vadare så syntes endast ett fåtalvak och efter att ha fiskat lite utan resultat for vi hem till sovsäckarna istället för o ladda inför en ny dag med äventyr....... Hur fisket och dagen va för fiskafänget vid bron få Benka skriva sen då jag befann mid en bra bit uppströms....


       

Börge in action här har Benny en del att ta efter sin far, två gubbar i sitt rätta element, japp jag näckar i ån för att bli ren, kvällsbild över en del av "Bennys" sträcka.


 

Härlig vy längs fjällvägen.....



Av Marcus&Benny - 4 juli 2012 13:44

Denna dag börjades som den innan avslutades, i tältet. Upp och gjorde lite frukost och fiskesugna som tokar då vädret var kanon. Pappa och Rooooger hade en helt annan avsikt med dagen och ville ta sig en biltur runt och kolla naturen. Men inte mackan o jag, vi visste att idag är den dagen som dom ska tas. Vi slevade i oss maten och åkte åter till våran plats. Knallade ned till vattnet och jag skulle testa det stället jag fått stora fiskar året innan. Han nästan bara lägga ut flugan så hoppade det till i vattnet. Drillade en harr som var ca 35cm som släppte intill kanten. Sur och irreterad över det så var det bara att börja om. La ut flugan på ungefär samma ställe och en ny fisk kom upp och tog den. Mothugg och det var tvärstumt. Efter en liten stund såg jag den och det var en riktigt fin harr. Grunt vatten med mycket sten och start solljus gjorde att man såg fiskens alla rörelser. Jag vrålade till mackan att han skulle komma och fota eftersom jag hade finkameran med men han var ju helt döv så skyll på han att ni inte får se det. Efter att ha talat med Roooger om jag ville ha något från affären och en massa rusningar och ha drillat i ca 20 minuter så låg den i håven. En rekordfisk för min del, 48cm lång och 850gram tung. Nu var rökfisken fixad som jag lovade far. Fiskandet fortsatte och mackan fick en matfisk som vi behöll till röken. Jag fick en till fining sen som var ca 42 cm lång, Den fick återgå den med. Vi gick till bilen och förberedde fisken inför kvällen och åt lunch, pulvermos och bullens pilsnerkorv. Sen på fisket igen, vi gick lite längre uppströms och provade. Jag fick se ett riktigt fint vak under en gran som hängde ut över vattnet, sa åt mackan att testa, var den ens värd att vada för sa han. Mm det var den verkligen sa jag. Han började vada ut och han testade och testade, Jag stod lite längre uppströms och fotade, fick en riktigt bra bildserie och mackan fick på en riktig drömfisk. Ca 49 cm och 875gram. Den fisken fick en fotoserie och sedan fick den återgå till strömmen. Efter det så började det blåsa hejdundrande så en björk bugade på hygget. Vi gick till bilen för att börja skriva lite till bloggen och maten till våra campingvänner. Till mat så bjöds det på färskpotatis och rökt harr samt vitlökssås. Alla åt så de storknade, för stt undvika paltkoma så pörjade partajandet igen, Vi spelade kort och drack o skålade så det stod härliga till. Tömde Roooogers jäger men det var lugnt sa han, Han tog det lite lugnt med jägern men var mera för mintun kan vi säga. Blev partaj till frammåt ett denna natt med och en liten kvällspromenad och tältet efter det. Tack alla för en kanon kväll.


   

Vilken fining Benny förlåt att jag är lite döv så det inte blev några livebilder, alltid vaken om det vankas mer vakande fiskar....



       

Smyger mig ut över ån för att komma i läge och väljer en fluga, kastar några kast utan att komma tillräckligt långt under de överhängande björkarna där fisken vakat men tillslut får jag ett kanonkast inunder grenarna och då kan inte fisken motstå den läckra superpuppan och efter en fin kamp är det dax för håven....


       

...och det gick ju fint serru och en mycket nöjd fiskare med sin fångst som nog får anses som en ganska stor har för ån, sen efter kanske lite lång tid ovan ytan får den simma tillbax men den piggnar till efter en bra stund och glider ner i den kalla åns vatten, så jag tror den mår fint även idag,,,,fiskejubel på högsta nivå.....

                       

       

sen kom det en kraftig vind helt plötsligt och efter det kom även regnet men då satt vi redan i bilan, Mm middagsharr, ett glatt och nöjt fiskegäng efter ett par olika starka drycker, sådär jag riktigt fiskemyshäng glada gubbar emellan,.... lite dålig skärpa på sista bilderna men jag tror fotografen tar bilderna genom sin egen ögonlins för det berättar nog sanningen eller Benka,,.? föresten tror jag den skärpan infann sig hos oss alla mer eller mindre under natten....eller?.... fans ju en hel del att välja på och inte ens Rooogers nej blev ett nej när mintun visades på nattkröken för typ 3e gången.......


Av Marcus&Benny - 4 juli 2012 13:43

Detta blev en liten dag i trötthetens tecken för alla. Vet inte vad det skulle kunna bero på. Om det var maten eller drickan på kvällningen. Det blev iaf för mycket för mackan. Det såg vi alla på han. På väg ut till vattnet så såg mackan o jag en älg, vi är inte ensamma på fjället. Blev en liten fisketur mellan alla regnskurar men den som kom på eftermiddagen gjorde att vi alla tog det lite lugnt, Mackan och Rooooger  intog ryggläge och jag o far satt o läste lite. Innan regnet så hade Rooooger testat vattnet nedanför där vi bor och haft en jättefin öring på. Att få höra detta gjorde nog att vi alla blev lite mera sugna och att vi ville att det skulle sluta regna.  Han berättade även att han trampade rakt i en björnskit. Vi är inte ensamma här på fjället… Efter regnskuren så väcktes mackan och han o jag tog o åkte lite längre medans pappa och rooooger skulle ta den tappade öringen. Mackan och jag fick lite småfisk men en som var klassad som matfisk. Ca 37cm. Alla fick återgå till den kalla strömmen. Roger hade fått en harr som dom sparat till grillen. Den här kvällen var det ganska mycket knott. Eller det var väldigt mycket knott. Eller det var helt djävulsk med knott när det var vindstilla. Satt mig på strömkanten och skrev ett litet gulligt mess till min sambo. När jag var klar så räknade jag att jag hade dödat 12 knott på telefonen medans jag skrev messet. Men mackan och jag tog tidig kväll vid strömmen så vi var tillbaka ca 23:00 till lägret och var sugna på disko men då hade ju gubbarna redan lakt sig i husvagnen.  Så det blev en favorit i repris denna kväll med. Det blev bildisco med godis och groggar. Sen en tandborstningen och krypa ned i sovsäckan vid 01:15.



       

hmmm vad hände i tältet Benny, vad hade jag gjort för att förtjäna detta kompis..?, frulledax, först pizza från husvagnsbörge oså lite varm oboy och gröt med tillbehör...en stadig vildmarksfrulle.


       

Älg nummer 1 på resan, laddat för bildisco, två glada bästisar, men va hände sen...just jag jag är ju inte riktigt frisk.....


 


men ett par snygga brillor döljer ju det mesta ser jag....

Av Marcus&Benny - 4 juli 2012 13:41

Resan från  Linsell till Råndan. Började att packa ihop grejer redan på morgonen. Blev gröt till frukost och medans jag passade på att diska och packa ihop grejernas i tältet så tog mackan och invigde årets nya uppfinning, bajspallen.  Jag hann med o diska som sakt och plocka ihop liggunderlag och sovsäckar och så började jag plocka ihop mina kläder efter kvällens fiske. Då kommer mackan tillbaka gladare än på länge. Han har suttigt i lite blåst så han slapp myggen och i solen o arbetade på brännan. Tur att pallen inte har ryggstöd för då hade han väl inte varigt tillbaka än. Sen så var det min tur och jag håller med den var väl värd att ha med sig. När jag kommer tillbaka så kommer även mackan efter en liten stund. Då har han varigt och tagit ett dopp i den 14gradiga forsen. Då passade han på den rackarn då jag var iväg så jag inte skulle kunna fota. Sen så tog jag fram min kamera för att jag skulle fota lite innan vi lämnade linsell. Då är det så att min käraste älskade sambo har smygit ned en binge brev i kameraväskan till mig. Ett som jag får öppna för varje dag som går, både mackan jag blev så glada att vi grät en skvätt tillsammans. Sen så kom vi bort till Råndan på kvällen. Blev ett snabb uppställning av tältet för att kunna komma ut och fiska lite. Väl ute i forsen så får mackan en Harr på ca 650 gram som blev matfisk till kvällens kommande gäster. Vi började knalla tillbaka till bilen och då hade dom kommit redan. Det är pappa Börje och farbror Roger. Då bjöds det på fest i deras förtält. Mat och trubadur. Först blev det Pizza slize till förrätt och sedan färskpotatis med en rökt harr och en stekt harr samt knaperstekta kantareller till varmrätt och till efterrätt kom en favorit. Chokladpudding med mintsmak och jordgubbar på det. En himla massa olika drycker och alla hade kanon skoj. Sedan Mackan på gura och många många låtar in i natten så avslutades den framöver  01.


Mackan korrigerar lite bara, det va faktiskt "bara" 13 grader i "badvattnet" och det är viktigt för det gör nog drygt en centimeters skillnad..... Sen va jag aldrig ute i forsen för att fånga första harren i råndan utan satt på strandkanten och bara ut i vattnet för o håva den typ ju....man måste hålla låg profil o smyga sig på fisken Benka där har han lite att lära men det tar sig..... hej hopp o här kommer bildan...



     

Mackans frulle mm ,gröt, romerska bågar och jordgubbar som topping, Smygfiske bakom björken, med som ni ser ett fint och gott resultat.


     

Hmm ja inte är han riktigt frisk alltid, "trubbadurpallen", camp råndan, två nöjda lagom tjocka herrar i sin bästa år med rätt buffe´ på bordet.


       

mummelimums vilken lyxmidda både på mat och drycksidan, lite trubbadurlir med bra tryck men vad tänker Roooger? kan det va "hmm vilket hem har han rymt ifrån"...?, tycker pappaBörge ser mer en nöjd ut eller?, och detta stycke efterrätt är svaret....


   

Gottegris.....en hungrig kille det där....., baklucke guidning innan nattpromenaden ner till ån......

Ovido - Quiz & Flashcards