Alla inlägg under maj 2013

Av Marcus&Benny - 19 maj 2013 16:52

Ja det fick bli fredagen den 10 maj.

Som ni kanske vet så har mackan och jag fått en liten smått galen anhängare (ni får se), Robin. Robin och jag är också kollegor. Han har väl blivigt lite påverkad av mina historier så han har ju också skaffat sig en kajak. Liiiite mindre diskret än mackans och min (ni får se). Vi hade jobbat natt och tog helg redan på onsdag morgon. Vi hade bestämt att på fredag så ska vi ut, suget var som vanligt väldigt stort nu i början av säsongen. Tyvärr så hade mackan inte tid utan han skulle bygga en trallvänligt trall (altan). Och med hans musikkunskaper så är jag inte det minsta orolig att han inte kommer att tralla där. Vi var lite sugna på att testa Roxen gäddorna men då vi inte hittade någon bra plats att ställa bilar och sjösätta så fick det bli ljungsjön.


Vi hade bestämt på badplatsens parkering 06:30 men då jag inte kunde sova så gick jag upp vid 05:00. Gjorde mig klar och lasta in det sista i bilen, inklusive kajaken och sen drog jag ned till sjön. Jag hade lastat kajaken lagom till Robin kom så jag sjösatte lite snabbt och Robin lånade min kajakvagn. Hjälpte honom att lasta av och sen hoppa jag i kajaken för att åka ut o fiska. Var i vattnet vid 06:40 och det var en mulen morgon, ca 10 grader och vinstilla som sen ökade till ca 4 sekundmeter och sedan ändrades vädret fram på förmiddagen till soligt och kanonväder. Jag fick dagens första redan efter ca 20 minuter och det var en gädda på ca 4kg. Tyvärr så inga bra bilder då Robins action kamera inte tar de allra bästa stillbilderna tyvärr. Jag fick en liten gädda till och ett par hugg. Robin fick också två gäddor på ca 3 och 1,5 kg. Mina två gäddor togs på vibrax spinnare och Robins på abborefärgad jigg.


     


Min och dagens första gädda. En liten jämnföresle på min och robins kajakkulörer. Bad temp eller inte...


     


Troligen årets action bild, Robin drillar tjurig gädda, Robin är inspirerad från en viss filmscen.


Och nu tycker vissa kanske att stå på knä längst fram på kajaken är lite väl våghalsigt. Visst är kajaken väldigt stadig men Robin har lovat mig att jag ska få ta en bild i år på när han gör samma sak stående. Det tror jag han klarar och jag ser fram emot det. Tills nästa gång, gör som fisken och simma lugnt.


//B



Ovido - Quiz & Flashcards