Av Marcus&Benny - 30 juni 2011 13:09

Ja förflyttningen gick smidigt, var väl ca 4 mil på grusväg att åka, åkte till den nordligaste delen av sträckan där vi hade fått tipset. Förbi obehöriga förbudsskyltar, över ett fjäll och fram till ett stort jäkla kalhygge vi kom, där var vägen slut… Då påbörjades vandringen ned mot råndan för att kolla hur det igentligen såg ut. Och ner till en liten jäkla bäck vi kom, funderade ett tag och kände oss grundlurade, allt kändes bara fel så vi beslutade att åka tillbaka några mil där råndan såg betydligt mera inbjudande ut för fiske, på färden mot bilen så höll vi på att trampa i björnskit, helt plötsligt kändes det mera verkligt att vi inte är ensamma. Vi hittade ett läge i skogen där vi slängde upp tältet. När tältet var uppe så kom det en mård springandes i full gallopp förbi tältet där vi stod, ja den var nog bara femtital meter bort så inte fasen han vi få fram någon kamera inte… Tog då ett beslut om att inte fiska på kvällen, klockan var ju ändå framåt 22. Men vi tog en liten promenad ned mot råndan för att kolla läget lite. Så från bilen vi gick med en varsin redbull/jäger i näven, och va fasen händer då, jo en ren kommer springandes. Vi båda stelnar till och mackan ställer ned sin grogg riktigt försiktigt på vägen och sen säger han… Jag springer, så han upp till bilen och renen vart väl förvånad varför mackan sprang ifrån honom istället för emot. Men mackan snabb i benen som aldrig förr, hämtade sin kamera och sprang sedan till renen och tog några fina bilder innan den sprang iväg i gallopp.  Detta var ca 100 meter från tältet och nu har vi beslutat att iaf ha någon kamera med hela tiden…  Men en sväng ned till ån och sedan hem till tältet för att sova, Det blev en riktigt skit natt för min del iaf. Nu ska jag göra lite reklam här…. Mitt nya fina inköp från jysk, ett självuppblåsande liggunderlag, det är andra natten som jag använder det och det var redan punka på det. Ingen reva utan en läcka vid ventilen. Men jag glad i hågen, fick ju en lagningssats så det löser ju sig, men när jag ska limma läckan och öppnar den nya limtuben så visar det sig att den är tom. Tack jysk för era fina grejer…. Men hitta lite annat skit så lyckades att laga den till nästföljande natt.  Frukosten åts i ganska rask takt och sedan var det fiske och fiske på schemat. Mackan hade läst att det var ju en dagfiske å så det var ju att passa på. Men dåligt och dåligt fiske om ni frågar mig. Inte förens sent på kvällen så visade mackan mig lite torrflugefiske. Då fick vi faktiskt lite mera fisk, inte stor men mera. Och det är spännande med torrflugefiske, leta reda på vakande fisk och sedan lura dom.  Jag fick min första harr med, ingen stor men ändå min första harr. Mackan fick en fin torrfluge harr på ca 7hg, Den behöll vi för rökning nästa dag. Tog kväller och den natten sov vi båda gott. Denna dag, onsdag beslutade vi oss för att köra lite rekning på dagen och sedan satsa på kvälls/nattfiske. Tvärt om vad vi trodde… Efter rekningsturen så gick vi tillbaka till bilen, (alla 5 kilometran) och åt vi vår rökta harr och den som mackan hade fått under dagen stekte vi. Allt detta till lite välkryddat pulvermos, mums som maria montazami skulle ha sakt… Innan vi gick så tog vi oss en grogg igen, det är ju iaf semester, men då säger mackan något kul, ”jag tar bara en liten, jag ska ju köra tillbaka”… Det är andra regler i norrland :P. Men sen gick vi ned till vårat kvälls/nattfiske. Detta kom att visa sig bli ett fiske som varken jag eller mackan kommer att glömma i första taget. Det började med att jag lyckades lura en harr på 4,5hg. Säger bara fy så starka dom är i strömmen. Sen så knallar vi runt lite och jag hittar en som står o vakar rätt så nära land, Går upp i skogen igen för att komma ut nedströms om fisken. Lyckas lägga flera kast precis lagom men utan fisken gick upp och tog. Inte förens vid femte kastet gick den upp och tog. Då kände jag att det inte heller är en liten fisk. Efter en fajt på flera minuter så fick jag se den för första gången. Efter 5-10 minuter så ligger den äntligen i hoven. Visar sig sedan vara en harr på 7hg och ca 46 cm lång, en drömfisk. Jag var så nöjd då så jag bara gick och njöt, vi hittade en fisk till som stod och vakade, den fick mackan kasta på. Efter lite trilskandes så kom även denna upp och tog flugan. Och det visade sig senare att det var en ännu större harr. Den vägde ca 8hg och 47 cm lång. Den fisken fick simma åter då vi redan hade två matfiskar. Men när mackan släppt fisken så tappa han hatt och glasögon ned i strömmen men som tur var hittade vi dom åter. Vid det laget så var klockan midnatt och vi kände oss nöjda med dagen och tog beslut om att återvända till tältet igen. Helt plötsligt verkar masarnas ord mera trovärdigt. Hit kommer vi tillbaka om det blir norrland någon mera gång...

I morgon torsdag ska vi åka vidare mot börthnan.

Lägerbild, ren, knottbiten dåre

Lagar punka, fiskar, äter rökt harr

Mackan hänger läpp, flugfiskekastaren benny och lyckliga jag

Bennys stora harr, mackans stora harr

Av Marcus&Benny - 27 juni 2011 19:42

Resan började i lördags, packade bil i lördsags kväll för att komma iväg skapligt tidigt nästföljande dag. Söndags morse så började resan uppöver, ca 50 mil senare så nådde vi linsell. Har fiskat i ett område som heter  Linsellborren. Började med att sätta upp tält så allt var klart inför kvällen. Sen så åkte fiskegrejerna fram och mackan drog inte många kast innan han hade sin första harr på kroken. En fin matfisk som vi stekte till senare på kvällen. Sedan fick han en liten öring som fick simma åter, samt tappa en fin harr. Jag själv hade bara två känningar. Blev en natt i mackans fjälltält och gud va gött man har sovigt, det är väl mackan som har haft en liten knöl under ryggen, sorleken på den enligt han själv låg på en havssköldpadda. Se     n sa han att dom hade haft avverkning under natten för att det var ett sågverk som hade jobbat så in i helvete men jag har inte hört något :P. Sedan upp och idag har det väl bara varigt fiske och fiske samt lite fiske.  Jag gav upp flugan under dagen och nästan genast så fick jag upp en 5 småöringar. Men stackars  mackan har nött och nött utan att få något.  Jag har sett en bäver idag med, tyvärr så hade man inte kameran med sig men hade den på en spölängds avstånd så ca 3 meter. Nu så är bilen packad igen och vi är på väg till en annan sträcka som heter råndan och övernatta där. Vi fick lite tips av ett par dalmasar som hade varigt där igår och fått lite fin fisk. bilder kommer senare

Avfärd från ljung, Mackan trött med sin pippi, benny trött

Slända, lyxmiddag

Av Marcus&Benny - 26 juni 2011 07:47

...är jag påväg till Benny så far vi iväg...så nu får vi la se resan som påbörgad..//kram..

Av Marcus&Benny - 26 juni 2011 07:39

Nu är bilen packad och snart så bär det av. Vi ska far norr över och se om man kan få nån fisk... Håll utkik här närmsta tiden då förhoppningsvis bloggen kommer vara ganska uppdaterad.

Av Marcus&Benny - 19 juni 2011 10:20

Ja mackan och jag bestämde oss att vi skulle testa lite mera abborre då det fungerade fint för mig några dagar innan och han har hört lite saker.....

Vi träffades vid ljugs badplats då vi trodde det var enklast att lägga i kajakerna där. Så vid kvart i nio på morgonen började avlastningen av kajaker och jag var i vattnet ca fem över. Mackan har ju lite mera och "greja" med så han var nog inte klar förens tjugo över. Så jag passade på att ta en liten tur ner hemmåt i sjön. Hade ett hugg efter ca tio minuter så misstänkte att det skulle bli en bra dag redan då...

Upp till badplatsen igen och då var mackan klar och i kajaken. Då började vi fiska oss upp mot strömfåran i Råby. Båda mackan och jag hade några fiskar på  kroken på vägen upp dit, men inga stora saker... Uppe i strömfåran började det däremot hända saker för mig. Rätt så snart så hade jag landat ett tiotal abborrar med största på nästan 300g så inga monster alltså. Men mackan seglade iväg uppströms i sin kajak så efter ett tag blev jag så nyfiken att jag var tvungen att följa efter ifall han hade hittat något bättre ställe än det jag var vid. Så upp en bit till men han hade inte fått något speciellt. Jag åkte in i land för att göra lite naturliga behov.... När jag ändå stod där så passade jag på att käka min lunch som bestod av två mackor. Sen hände ju en lite kul grej när jag står där med kameran i högsta hugg och mackan säger, vänta jag ska bara sätta nåt på kroken så kan du fota, jo visst tänkte jag men första kastet så får han en liten borre. :) snacka förvånad jag blev  ...

Men när vi fikat klart så fråga jag om vi skulle dra oss hemmåt men då hade vi inte varigt på mackans hemliga ställe än.... så när vi började rigga spöna igen så kommer det fyra personer i varsin havskajak, dom såg lite förvånade ut över att vi inte hade några paddlar i händerna   .

Men jag for iväg först och bara efter ca 50 meter så small det på ordenterligt på spöt, efter en viss fajt så får jag upp en ännu större borre än den jag fått några dagar innan, denna var på 660gram, en riktigt fining.

Fick lite mera fina borrar senare men ingen som var över halvkilot. Där emot så såg jag ett riktigt as till borre som jagade den som jag hade på, skulle tro att den var på över kilot den fisken. Fiskade en tur upp till Norrbysjön och sen så fiskade vi oss hemöver. På vägen tillbaka så var den en snok i vattnet som hade lite beslutsångest när han såg mig och mackan, först nästan upp i min kajak och sedan mot mackan. Han var nog bara en meter ifrån honom. Fiskade oss hemmöver och det blev några små abborrar till på vägen till bilen. Väl uppe på land och lastade bilar så han vi bara ett hundratal meter med våra bilar innan himlen släpte ner lite väta på oss så det var alldeles perfekt tajmat...

Tack för den dagen mackan, lika trevligt som vanligt.

//B

Mackan drillar fisk, jag posar, sen är det väl en reklambild den sista ;)

Svan som gömmer sig under ett träd, oväder, jungfrusländor som vilar på kajaken

Snoken som kolla läget.

Fångstrapport:

Benny

ett 30 tal borrar med topptrion på 660, 400 och 280gram.

Alla tagna på min nya favorit, Salmo hornet.

Mackan:

Några fick han allt men jag vet inte på vad eller hur många, det får han komplettera själv, //B .. hm vet ja inte heller men kanske ca 10 borrar på nybundna flugor och salmo hornet o en liten Gädda på jigg...//m

Av Marcus&Benny - 17 juni 2011 18:07

Fick hem mitt efterlägtade paket idag ifrån beten.nu. Har för visso inte väntat så länge då jag beställde i tisdags, men den som väntar på något gott...

Sugen som få så ville jag ju testa mina nya drag så jag ladda draglådan och knallade upp till sjön. Kastade lite och hade lite små hugg, det var abborrar då jag såg de flesta huggen. Bytte plats och då small det till ordenterligt, trodde föst att jag hade krokat en pinne eller något då det bara blev tugnt. Men efter en liten stund så vände det och det börja skrika lite i slirbromsen. Efter en liten fajt så kommer det upp en riktigt finign till abborre. Blev lite mera kastande och lyckades landa ett par till. Kom in ett riktigt åskoväder så det blev att knalla hem och dra ut alla elprylar. Lite tråkigt då fisken var aktiv men det var ju tur att jag gick då straxt efter jag stängde dörren hemma började att hellregna. Men en god luch blev det på smörstekt abborre.

Fångstrapport

Benny

abborre 600g salmo hornet 5SDRPH

abborre 380g salmo hornet 5SDRPH

abborre 250g salmo hornet 5SDRPH

Som jag skrev i förra inlägget, det finns större fisk i sjön...

Av Marcus&Benny - 15 juni 2011 17:55

Gick upp till sjön en kväll i helgen för att testa lyckan. Hade hört från lite olika håll att man kan få abborre här uppe. Så vid två snabbvisiter så har jag landat 3 borrar och har nog haft ett tiotal till på. Inga jättar men det här var den största iaf. Helt övertygad om att det finns mycket större fisk i sjön...

Av Marcus&Benny - 5 juni 2011 20:51

...i fredags skulle det fiskas men vart skulle vi prova lyckan med våra kajaker...vi hade några olika idéer och förslag men det velades hit och dit och fram och tillbax så vi beslöt oss att sova på det men sen på fredags morgonen bestämde vi oss för en ny sjö för oss båda, Borken som ligger neråt Åtvidaberg så det köptes fiskekort över nätet oså bar det iväg strax innan lunchtid typ kanske eller när det nu blev.... Vi beslöt oss för att prova Benkas egenfixade kajakhållare för två så upp med båda fartygen på lillracern. Det funkade kanon och vi tog oss både ner och hem med två hela kajaker på taket. Väl framme vid strandkanten så packade jag mitt fartyg i lugn och ro medans Benny inte kunde stå emot fiskefebern så han va la färdig typ vid min halvtid.. . Sen gled vi ut på de lugna vattnet i den strålande solen från klarblå himmel som följde oss hela dagen tills han beslöt sig för att försvinna bakom träden. VI trampade runt i sjön i jakten på storborren och gäddan men det va ganska trögt men det gjorde inte så mycke för det va ju rena sommarvärmen o lugna vindar så vi njöt av stillheten och pastasalladen som fanns med i packningen på denna tur oxå. Jag lyckades jigga upp en liten borre innan vi for igenom sundet och ut i den större delen av sjön, där spenderade vi resten av dagen i vikar och längs stränderna i jakten på fisken. I en av få vassvikar lyckades Benny landa en liten gädda medans jag for vidare längs kanten i min jakt på fisk och efter ett kisstopp under en björk ståendes i kajaken lyckades jag få lite borre o hugga men ingen ville med upp i kajaken så jag jiggade vidare och Benny anslöt och lyckades lura upp en borre och sen blev det visst mat igen i en vik och efter maten eller om det va precis innan lyckades jag lura upp en fin fin borre på halvkilot. Vi fortsatte längs kanterna och runt lite öar och njöt i full drag av den fina miljön och det underbara vädret och sällskapet. Benny lyckades tappa en fin Gädda och lura upp några borrar medans jag inte fick nån fisk förens påväg hem mot bilarna då jag lyckades lura en lite borre. Efter ca typ 11 timmar på sjön så strandade vi kajakerna och började packa ur kajakerna och in med alla saker i bilen och upp med kajakerna på taket oså bar det iväg hemåt i mörkret. Resan hem gick bra och vi såg lite smådjur typ hare höjdhoppare, snabbe grävling och smygande mården osv. Väl hemma så va iallafall jag väldigt nöjd med dagen och även ganska tröt och färdig för sängen så efter fileande, en dusch och lite data så somnade jag gott framåt typ 02:30 kanske... ..attans att jag ska ha så svårt o komma isäng men vakna tidigt ska visst kroppen ändå... Tack Benny min underbara vän för en kanondag och tack för maten Benny&Lollo ni är allt för snälla mot mig men tack. Det får räcka från mig så får vi se om Benny lägger till nått.. Puss&kram allahopa...

Det jag tänkte lägga till var väl det att jag mätte upp den sträckan som man har paddlat. Det blir ju en del på en dag och jag har mätt upp det till ca 12 kilometer denna dag. Herregud vad bra kajakerna är...

//B

Färdiglastat, bild från dagens andra kisstopp, kvällsbild.....

Benny i kvällsljuset, Benka påväg hem, åter på torra land efter en kanondag.

Fångstrapport:

Mackan:

Abborre 0,52kg. typ vittrasparant shadjigg med svart rygg.

2 små abborrar på jigg.

Benny:

Abborre: 4st på ca 1,5hg, salmo hornet

Gädda ca 1 kg, på spinnfluga.