Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

Årets första inriktade abborrtur

Av Marcus&Benny - 19 juni 2011 10:20

Ja mackan och jag bestämde oss att vi skulle testa lite mera abborre då det fungerade fint för mig några dagar innan och han har hört lite saker.....

Vi träffades vid ljugs badplats då vi trodde det var enklast att lägga i kajakerna där. Så vid kvart i nio på morgonen började avlastningen av kajaker och jag var i vattnet ca fem över. Mackan har ju lite mera och "greja" med så han var nog inte klar förens tjugo över. Så jag passade på att ta en liten tur ner hemmåt i sjön. Hade ett hugg efter ca tio minuter så misstänkte att det skulle bli en bra dag redan då...

Upp till badplatsen igen och då var mackan klar och i kajaken. Då började vi fiska oss upp mot strömfåran i Råby. Båda mackan och jag hade några fiskar på  kroken på vägen upp dit, men inga stora saker... Uppe i strömfåran började det däremot hända saker för mig. Rätt så snart så hade jag landat ett tiotal abborrar med största på nästan 300g så inga monster alltså. Men mackan seglade iväg uppströms i sin kajak så efter ett tag blev jag så nyfiken att jag var tvungen att följa efter ifall han hade hittat något bättre ställe än det jag var vid. Så upp en bit till men han hade inte fått något speciellt. Jag åkte in i land för att göra lite naturliga behov.... När jag ändå stod där så passade jag på att käka min lunch som bestod av två mackor. Sen hände ju en lite kul grej när jag står där med kameran i högsta hugg och mackan säger, vänta jag ska bara sätta nåt på kroken så kan du fota, jo visst tänkte jag men första kastet så får han en liten borre. :) snacka förvånad jag blev  ...


Men när vi fikat klart så fråga jag om vi skulle dra oss hemmåt men då hade vi inte varigt på mackans hemliga ställe än.... så när vi började rigga spöna igen så kommer det fyra personer i varsin havskajak, dom såg lite förvånade ut över att vi inte hade några paddlar i händerna   .

Men jag for iväg först och bara efter ca 50 meter så small det på ordenterligt på spöt, efter en viss fajt så får jag upp en ännu större borre än den jag fått några dagar innan, denna var på 660gram, en riktigt fining.  

Fick lite mera fina borrar senare men ingen som var över halvkilot. Där emot så såg jag ett riktigt as till borre som jagade den som jag hade på, skulle tro att den var på över kilot den fisken. Fiskade en tur upp till Norrbysjön och sen så fiskade vi oss hemöver. På vägen tillbaka så var den en snok i vattnet som hade lite beslutsångest när han såg mig och mackan, först nästan upp i min kajak och sedan mot mackan. Han var nog bara en meter ifrån honom. Fiskade oss hemmöver och det blev några små abborrar till på vägen till bilen. Väl uppe på land och lastade bilar så han vi bara ett hundratal meter med våra bilar innan himlen släpte ner lite väta på oss så det var alldeles perfekt tajmat...

Tack för den dagen mackan, lika trevligt som vanligt.

//B


     

Mackan drillar fisk, jag posar, sen är det väl en reklambild den sista ;)


     

Svan som gömmer sig under ett träd, oväder, jungfrusländor som vilar på kajaken

 

Snoken som kolla läget.



Fångstrapport:

Benny

ett 30 tal borrar med topptrion på 660, 400 och 280gram.

Alla tagna på min nya favorit, Salmo hornet.


Mackan:

Några fick han allt men jag vet inte på vad eller hur många, det får han komplettera själv, //B .. hm vet ja inte heller men kanske ca 10 borrar på nybundna flugor och salmo hornet o en liten Gädda på jigg...//m

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marcus&Benny - 1 juli 2016 15:02


Då va vi påväg o de verkar som vi startar där vi brukar. ..... ...

Av Marcus&Benny - 30 juni 2016 19:09

   Var hamnar vi iår.......tanken va åka långt upp och ev fiska oss hemmåt men vädret ser ut o bli lynnigt så kan bli tvärtom eller som vanligt? Den som lever fårse de närmsta dagarna. ....   ...

Av Marcus&Benny - 26 juni 2015 21:41


......o värmer upp inför imöra, då draaaaaar vi Benny bäver...... ...

Av Marcus&Benny - 6 juni 2014 12:19


Ja mackan med sitt andra monster under kastträningen vid kanalen. ...

Av Marcus&Benny - 5 juni 2014 23:01


Prat o grogg o planering hemma ledde till kasträning i kanalen... Benka in action. ..... ...

Ovido - Quiz & Flashcards