Direktlänk till inlägg 30 juni 2011

Fjällen mån till ons

Av Marcus&Benny - 30 juni 2011 13:09

Ja förflyttningen gick smidigt, var väl ca 4 mil på grusväg att åka, åkte till den nordligaste delen av sträckan där vi hade fått tipset. Förbi obehöriga förbudsskyltar, över ett fjäll och fram till ett stort jäkla kalhygge vi kom, där var vägen slut… Då påbörjades vandringen ned mot råndan för att kolla hur det igentligen såg ut. Och ner till en liten jäkla bäck vi kom, funderade ett tag och kände oss grundlurade, allt kändes bara fel så vi beslutade att åka tillbaka några mil där råndan såg betydligt mera inbjudande ut för fiske, på färden mot bilen så höll vi på att trampa i björnskit, helt plötsligt kändes det mera verkligt att vi inte är ensamma. Vi hittade ett läge i skogen där vi slängde upp tältet. När tältet var uppe så kom det en mård springandes i full gallopp förbi tältet där vi stod, ja den var nog bara femtital meter bort så inte fasen han vi få fram någon kamera inte… Tog då ett beslut om att inte fiska på kvällen, klockan var ju ändå framåt 22. Men vi tog en liten promenad ned mot råndan för att kolla läget lite. Så från bilen vi gick med en varsin redbull/jäger i näven, och va fasen händer då, jo en ren kommer springandes. Vi båda stelnar till och mackan ställer ned sin grogg riktigt försiktigt på vägen och sen säger han… Jag springer, så han upp till bilen och renen vart väl förvånad varför mackan sprang ifrån honom istället för emot. Men mackan snabb i benen som aldrig förr, hämtade sin kamera och sprang sedan till renen och tog några fina bilder innan den sprang iväg i gallopp.  Detta var ca 100 meter från tältet och nu har vi beslutat att iaf ha någon kamera med hela tiden…  Men en sväng ned till ån och sedan hem till tältet för att sova, Det blev en riktigt skit natt för min del iaf. Nu ska jag göra lite reklam här…. Mitt nya fina inköp från jysk, ett självuppblåsande liggunderlag, det är andra natten som jag använder det och det var redan punka på det. Ingen reva utan en läcka vid ventilen. Men jag glad i hågen, fick ju en lagningssats så det löser ju sig, men när jag ska limma läckan och öppnar den nya limtuben så visar det sig att den är tom. Tack jysk för era fina grejer…. Men hitta lite annat skit så lyckades att laga den till nästföljande natt.  Frukosten åts i ganska rask takt och sedan var det fiske och fiske på schemat. Mackan hade läst att det var ju en dagfiske å så det var ju att passa på. Men dåligt och dåligt fiske om ni frågar mig. Inte förens sent på kvällen så visade mackan mig lite torrflugefiske. Då fick vi faktiskt lite mera fisk, inte stor men mera. Och det är spännande med torrflugefiske, leta reda på vakande fisk och sedan lura dom.  Jag fick min första harr med, ingen stor men ändå min första harr. Mackan fick en fin torrfluge harr på ca 7hg, Den behöll vi för rökning nästa dag. Tog kväller och den natten sov vi båda gott. Denna dag, onsdag beslutade vi oss för att köra lite rekning på dagen och sedan satsa på kvälls/nattfiske. Tvärt om vad vi trodde… Efter rekningsturen så gick vi tillbaka till bilen, (alla 5 kilometran) och åt vi vår rökta harr och den som mackan hade fått under dagen stekte vi. Allt detta till lite välkryddat pulvermos, mums som maria montazami skulle ha sakt… Innan vi gick så tog vi oss en grogg igen, det är ju iaf semester, men då säger mackan något kul, ”jag tar bara en liten, jag ska ju köra tillbaka”… Det är andra regler i norrland :P. Men sen gick vi ned till vårat kvälls/nattfiske. Detta kom att visa sig bli ett fiske som varken jag eller mackan kommer att glömma i första taget. Det började med att jag lyckades lura en harr på 4,5hg. Säger bara fy så starka dom är i strömmen. Sen så knallar vi runt lite och jag hittar en som står o vakar rätt så nära land, Går upp i skogen igen för att komma ut nedströms om fisken. Lyckas lägga flera kast precis lagom men utan fisken gick upp och tog. Inte förens vid femte kastet gick den upp och tog. Då kände jag att det inte heller är en liten fisk. Efter en fajt på flera minuter så fick jag se den för första gången. Efter 5-10 minuter så ligger den äntligen i hoven. Visar sig sedan vara en harr på 7hg och ca 46 cm lång, en drömfisk. Jag var så nöjd då så jag bara gick och njöt, vi hittade en fisk till som stod och vakade, den fick mackan kasta på. Efter lite trilskandes så kom även denna upp och tog flugan. Och det visade sig senare att det var en ännu större harr. Den vägde ca 8hg och 47 cm lång. Den fisken fick simma åter då vi redan hade två matfiskar. Men när mackan släppt fisken så tappa han hatt och glasögon ned i strömmen men som tur var hittade vi dom åter. Vid det laget så var klockan midnatt och vi kände oss nöjda med dagen och tog beslut om att återvända till tältet igen. Helt plötsligt verkar masarnas ord mera trovärdigt. Hit kommer vi tillbaka om det blir norrland någon mera gång...


I morgon torsdag ska vi åka vidare mot börthnan.

Lägerbild, ren, knottbiten dåre

     


Lagar punka, fiskar, äter rökt harr

     


Mackan hänger läpp, flugfiskekastaren benny och lyckliga jag

     


Bennys stora harr, mackans stora harr

   

 
 
Ingen bild

Lollo

2 juli 2011 11:38

Bara björnskit än alltså, ingen björn... :)
Hoppas ni har det bra där uppe!
Saknar er! <3
puss o kram

Marcus&Benny

2 juli 2011 11:47

nej inge björn benny snarkar så in ota helvete så de skräms b ort...så du kan va lugn...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marcus&Benny - 1 juli 2016 15:02


Då va vi påväg o de verkar som vi startar där vi brukar. ..... ...

Av Marcus&Benny - 30 juni 2016 19:09

   Var hamnar vi iår.......tanken va åka långt upp och ev fiska oss hemmåt men vädret ser ut o bli lynnigt så kan bli tvärtom eller som vanligt? Den som lever fårse de närmsta dagarna. ....   ...

Av Marcus&Benny - 26 juni 2015 21:41


......o värmer upp inför imöra, då draaaaaar vi Benny bäver...... ...

Av Marcus&Benny - 6 juni 2014 12:19


Ja mackan med sitt andra monster under kastträningen vid kanalen. ...

Av Marcus&Benny - 5 juni 2014 23:01


Prat o grogg o planering hemma ledde till kasträning i kanalen... Benka in action. ..... ...

Ovido - Quiz & Flashcards