Direktlänk till inlägg 5 juni 2011

Kajktur till Borken....

Av Marcus&Benny - 5 juni 2011 20:51

...i fredags skulle det fiskas men vart skulle vi prova lyckan med våra kajaker...vi hade några olika idéer och förslag men det velades hit och dit och fram och tillbax så vi beslöt oss att sova på det men sen på fredags morgonen bestämde vi oss för en ny sjö för oss båda, Borken som ligger neråt Åtvidaberg så det köptes fiskekort över nätet oså bar det iväg strax innan lunchtid typ kanske eller när det nu blev.... Vi beslöt oss för att prova Benkas egenfixade kajakhållare för två så upp med båda fartygen på lillracern. Det funkade kanon och vi tog oss både ner och hem med två hela kajaker på taket. Väl framme vid strandkanten så packade jag mitt fartyg i lugn och ro medans Benny inte kunde stå emot fiskefebern så han va la färdig typ vid min halvtid.. . Sen gled vi ut på de lugna vattnet i den strålande solen från klarblå himmel som följde oss hela dagen tills han beslöt sig för att försvinna bakom träden. VI trampade runt i sjön i jakten på storborren och gäddan men det va ganska trögt men det gjorde inte så mycke för det va ju rena sommarvärmen o lugna vindar så vi njöt av stillheten och pastasalladen som fanns med i packningen på denna tur oxå. Jag lyckades jigga upp en liten borre innan vi for igenom sundet och ut i den större delen av sjön, där spenderade vi resten av dagen i vikar och längs stränderna i jakten på fisken. I en av få vassvikar lyckades Benny landa en liten gädda medans jag for vidare längs kanten i min jakt på fisk och efter ett kisstopp under en björk ståendes i kajaken lyckades jag få lite borre o hugga men ingen ville med upp i kajaken så jag jiggade vidare och Benny anslöt och lyckades lura upp en borre och sen blev det visst mat igen i en vik och efter maten eller om det va precis innan lyckades jag lura upp en fin fin borre på halvkilot. Vi fortsatte längs kanterna och runt lite öar och njöt i full drag av den fina miljön och det underbara vädret och sällskapet. Benny lyckades tappa en fin Gädda och lura upp några borrar medans jag inte fick nån fisk förens påväg hem mot bilarna då jag lyckades lura en lite borre. Efter ca typ 11 timmar på sjön så strandade vi kajakerna och började packa ur kajakerna och in med alla saker i bilen och upp med kajakerna på taket oså bar det iväg hemåt i mörkret. Resan hem gick bra och vi såg lite smådjur typ hare höjdhoppare, snabbe grävling och smygande mården osv. Väl hemma så va iallafall jag väldigt nöjd med dagen och även ganska tröt och färdig för sängen så efter fileande, en dusch och lite data så somnade jag gott framåt typ 02:30 kanske... ..attans att jag ska ha så svårt o komma isäng men vakna tidigt ska visst kroppen ändå... Tack Benny min underbara vän för en kanondag och tack för maten Benny&Lollo ni är allt för snälla mot mig men tack. Det får räcka från mig så får vi se om Benny lägger till nått.. Puss&kram allahopa...


Det jag tänkte lägga till var väl det att jag mätte upp den sträckan som man har paddlat. Det blir ju en del på en dag och jag har mätt upp det till ca 12 kilometer denna dag. Herregud vad bra kajakerna är...  

//B


      Färdiglastat, bild från dagens andra kisstopp, kvällsbild.....


     

Benny i kvällsljuset, Benka påväg hem, åter på torra land efter en kanondag.


Fångstrapport:

Mackan:

Abborre 0,52kg. typ vittrasparant shadjigg med svart rygg.

2 små abborrar på jigg.

Benny:

Abborre: 4st på ca 1,5hg, salmo hornet

Gädda ca 1 kg, på spinnfluga.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marcus&Benny - 1 juli 2016 15:02


Då va vi påväg o de verkar som vi startar där vi brukar. ..... ...

Av Marcus&Benny - 30 juni 2016 19:09

   Var hamnar vi iår.......tanken va åka långt upp och ev fiska oss hemmåt men vädret ser ut o bli lynnigt så kan bli tvärtom eller som vanligt? Den som lever fårse de närmsta dagarna. ....   ...

Av Marcus&Benny - 26 juni 2015 21:41


......o värmer upp inför imöra, då draaaaaar vi Benny bäver...... ...

Av Marcus&Benny - 6 juni 2014 12:19


Ja mackan med sitt andra monster under kastträningen vid kanalen. ...

Av Marcus&Benny - 5 juni 2014 23:01


Prat o grogg o planering hemma ledde till kasträning i kanalen... Benka in action. ..... ...

Ovido - Quiz & Flashcards